Nagybogo.HU | Nagybőgősök információs portálja


      Ma 2018. január 21., vasárnap, Ágnes napja van.     Kapcsolat  Támogatás
Címlap Nagybőgősök Külföldiek Külföldiek (Z-A)

Külföldiek

Cím szűrő     Elemek száma 
Zymocha, Zdisklaw
Zsdanov, Vaszilij Alekszandrovics
Zinovics, Vlagyimir Kuprianovics
Zimmermann, Oscar
Zimmermann, Frederik
Zimmer, Heinz
Zidlicky, Franz
Zepperitz, Paul Rainer
Zelenka, Jan Dismas
Zamecnik, Petr
Zalud, Radomir
Wrane, Josef
Wozny, Anton
Woodrown, Anthony
Wolschke, Albert
Wolicki, Ryszard
Wolf, Ludwig Jozeph
Wolf, Hans
Woclaw, Krzytian
Witt, F.
 
1 / 39 oldal
Grabner, Frithjof-Martin
Martin (1966-) német nagybőgős; 1983-ban és 1985-ben részt vett Markneukirchenben a nemzetközi versenyen, és másodízben második díjat nyert.


 
Roelofsen, Hans
Antony Woodrow növendéke, Hans Roelofsen az amsterdami Sweelinck-Conservatory-ban diplomázott 1977-ben.Tanulmányait Anner Bijlsmánál folytatta, valamint a berli Filharmónikusok szólóbőgősénél Klaus Stollnál1979-ig amíg el nem nyerte a "Prix d Excellence" díjat.Még ugyan ebben az évben őt választották több mint száz jelentkező közül, az összes zenei tudományágból,hogy a Holland Zenei Díjért tanulhasson, a legmagasabb nemzeti elismerésért amit egy holland kaphat.1981-ben megkapta a díjat, amit a kultúrális miniszter adott át neki.1979-ben őt választották az Utrecht Szimfonikus Zenekar szólóbőgősének.Egy egyedülálló 40%-os utazási kedvezményt is kapott, hogy viszonylag sűrűn járhassonaz USA-ba, hogy Gery Karral tanulhasson.Zenei úttörőként folytatta karrierjét, azzal a céllal, hogy megszabadítsa a nagybőgőt a zenekari elszigeteltségtől és behatároltságtól,használva azt az utat amelyet minden más vonóshangszer.1985 óta duópartnerével Rudolf Sennel ketten töltik be a Netherlands Philharmonic Orchestra szólóállását.1984 óta a Rotterdam Conservatory professzora, és 1994-től a Messiaen Academy of Arnhem professzora is.Sok volt növendéke elsőbőgősként van jelen nagyobb zenekarokban, mint például a Concergebouw Orchestra.Szólistaként Hollandiában szinte az összes hazai zenekarral fellépett a nagyobb koncerttermekben.Szintén játszott Carl Ph. E. Bach Kamarazenekarral a berlini "das Schauspielhaus"-banvalamint Belga és Svéd kamarazenekarokkal.Mint szólista, és tanár az USA-ban turnézott, beleértve az előadásokat a new yorki Carnegie Hallban,Chicagoban a "Myra Hess Series" rádióadásban, Washingtonban, San Franciscoban, Houstonban, Austinban,Lincolnban (Nebraska), Richmaondban (Virginia) Lafayette, Olympia (Washington), és Fairbanksban (Alaska), de Dél-Amerikában is Rio de Janeiro, Salvador, és Brasilia városok is turnéállomásai voltak.Kamarakoncerten játszott oolyan neves művészekkel, mint Yehudi és Hepzibah Menuhin, Varga Tibor, Yuri Bashmet, Menahem Pressler, Maria Joao Peres, Muza Rubackyté, Martha Argerich, Augustin Dumay, Colin Carr,a Prazak -, Fine Arts- Orlando- Vilnius Quartet. Fesztiválon, és kurzuson részt vett tanárként a következő országokban: Svájc, Spanyolország, Franciaország, Hollandia, Olaszország, Litvánia, és Brazília.1999-ben a Concertgebouw nyári sorozatában Max Buch Kol Nidreijét játszotta a National Philharmonic Orchestra of Lithuaniával, és ugyan ebben a sorozatban 2001-ben"Cross Over" programot vezényelt, beleértve Gerschwin Kék rapszódiáját és Antheil jazz szimfóniáját,és Piazolla Grand Tangoját játszotta saját, bőgőre írt verziójában a Concertgebouwban, Amsterdamban.Tanácsosa három zenei műhelynek, és művészeti vezetője a Tindal Alapítványnak,valamint ő kezdeményezte a kamarazenei koncerteket, vezető Holland és külföldi zenészekkel 1987-ben,amit magasan elismert a sajtó, és a Holland Művészeti Tanács.Ezek a koncertek szabad téren is zajlanak, valamint zenés színház- és operaelőadásokból állnak.1993 óta egy 6 húros Maggini Violone (1600) kópián játszik, és kiszélesítette repertoárját reneszánsz és barokk zenével,Frescobalditól Vivaldin át Bachig.Az ő eredménye, hogy több mint 100 darab jelent meg nagybőgő és zongora, nagybőgő duó, és csembaló és nagybőgőre,valamint nagybőgő és zenekarra.


 

Thomasz, Stefan
(1944-) Temesváron született. Zenei tanulmányait zongorán kezdte, majd ezzel párhuzamosan nagybőgőt is tanult, amely később fő hangszerévé vált. Nagybőgős tanulmányait a bukaresti zeneakadémián Prunnernél kezdte el 1963-ban, és 1968-ban Chepteánál fejezte be. Már elsőéves főiskolás korától kezdve rendszeresen koncerte?zett zongora-, illetve zenekari kísérettel. Közben zongoratanulmányait sem hanyagolta el, és gyakran kísérte kollégáit ezen a hangszeren. Még főiskolai éveihez kapcsolódik egy kiemelkedő teljesítménye, Dvorák Gordonkaversenyének nagybőgőn való előadása.Már negyedéves főiskolás korában felvették az Állami Gheorghe Enescu Zenekarba, ahol 1982 óta szólamvezető. E zenekar tagjaként járt Spanyolországban, Portugáliában, Svájcban, Jugoszláviában, Bulgáriában, az NSZK-ban, Ausztriában és Észak-Koreában.Első nyilvános fellépése 1964-ben Bukarestben az országos zenei fesztiválon volt. Első egész estét betöltő koncertjeit 1974-ben adta Bukarestben és Bacauban. Ez utóbbi helyen Dvorak említett Gordonkaversenyét is játszotta zenekari kísérettel. Ezek a nagy sikerű koncertek megnyitották számára a rendszeres hangversenyezés lehetőségeit. Azóta is gyakran koncertezik a fővárosban, ahol a Gheorghe Enescu, valamint a Rádió és Televízió zenekarai kíséretével lép fel. Románia szinte valamennyi nagyvárosában szerepelt már az ottani zenekarok közreműködésével.Első nyugat-európai fellépésére 1983 decemberében került sor Bécsben, ahol a Musikverein Brahms-termében I. Dumitrescu Movemur et sumus, valamint E. Wendel Midual című műveit játszotta zongorakísérettel. Thomas műsorán klasszikus szerzők mellett rendszeresen helyet kapnak a kortárs román zeneszerzők művei is. Munkássága inspirálóan hatott komponista kortársaira. I. Dumitrescu Chihot című művét Thomasnak ajánlotta, és az ősbemutatót is ő játszotta. Rendszeresen szerepel különböző kamarazenei együttesek előadásain, leggyakrabban a Bácsi Lajos által vezetett Musica Redivivában, ahol olykor basszusgambán is játszik. Eddig három hanglemeze készült, egy klasszikus művekből, kettő pedig kortárs kompozíciókból. 1981-ben egy hazai művészeti versenyen első díjat nyert.1971 és 1974 között pedagógiai tevékenységet is folytatott, de mind inkább sűrűsödő koncert-kötelezettségei ennek abbahagyására kényszerítették.A kritikák egyhangúlag nagy elismeréssel szólnak róla és különböző dicsérő címekkel, ?a nagybőgő mágusa", ?csodálatos művész" stb. tisztelik meg. Leghivatottabb kritikusa, volt tanára, Prunner egy ízben így nyilatkozott róla: ?A fiatal Thomas a nagybőgő-repertoár kibővítésének új l?hetőségeit nyitotta meg különleges játéktechnikák bevezetésének és kiterjesztésének a segítségével."Mint a legtöbb jelentős nagybőgős, számos átiratot készített hangszere számára. Ő is komponált egy kadenciát Dittersdorf E-dúr koncertjéhez, és rendszerint ezzel játssza a művet. Előadását hanglemezfelvétel is megörökítette.Francia vonófogással játszik, ami a következők miatt természetes is: Thomas pályájának különlegessége, hogy ő a nagybőgővel párhuzamosan a gordonkával is foglalkozott, sőt, miután 1968-ban befejezte nagybőgős tanulmányait, a következő két évben kizárólag gordonkatudásának elmélyítésén fáradozott S. Antropov és G. Jarosevici főiskolai tanárok vezetésével. Az ekkor szerzett tapasztalatok természetesen nagybőgőjátékára is hatással voltak. Kialakított egy sajátos balkéz-technikát, melyet aztán rendszeresen alkalmazott kiegészítő fogásként. Ez a technika nagyban segítette a már említett gordonkaverseny előadásában.


 

Palma, Donald
A Manhattan School of Music tanára.


 
Green, Barry
Tanít, szólózik, lemezt és könyvet ad ki. Népszerű könyve a " The inner game of music" -A zenen belső játéka. Művészeti igazgatója a San Carlos Regional Musicnak. és a Művészeti Konzervatóriumnak.


 

Lebeda, Viktor
Szlovák nagybőgős,1983-ban részt vett a markneukircheni nemzetközi versenyen.